Korejská automobilka dostála svému slibu a na letošní rok připravila malosériovou výrobu svého prvního vozu s palivovým článkem. Nakolik půjde o úspěch, ukáže až čas.
Crossover ix35 Fuel Cell byl představen již loni na podzim na autosalonu v Paříži. I přesto, že upoutal svou jednodílnou maskou, větší pozornost na sebe na každý pád strhával svým palivovým článkem, který byl navíc připraven do výroby. Zástupci Hyundaie avizovali, že první kusy opustí výrobní linku již v prvních měsících roku 2013. A tak se také skutečně stalo. 26. února byl v korejském Ulsanu vyroben první vůz s pohonem na vodík a nulovými emisemi.
Rozhodně však nejde o vyloženě masovou sériovou výrobu, ač se za jejího průkopníka v této sféře Hyundai považuje - ix35 bude vyrobena tisícovka. Navíc si jej nebudou moci kupovat obyčejní soukromníci. Vůz bude poskytován především státním či lokálním institucím a samosprávám, a to formou leasingu. Jedná se tak spíše o podporu společností, které mají zájem veřejně předestřít své ekologické záměry. Proto zamíří ix35 hlavně do Evropy, kde EU připravila plán pro zavedení vodíku a připravuje výstavbu vodíkových plnících stanic. Jednou z prvních zemí, která se nového crossoveru dočká, bude Dánsko a jeho hlavní město Kodaň, které tím podpoří svou environmentální kampaň "bez CO2 do roku 2025", nebo třeba švédské město Skåne. Další konkrétní místa nejsou známa, Hyundai však naznačil, že půjde celkově o 17 destinací.
Pro rekapitulaci těm, kteří o ix35 Fuel Cell ještě neslyšeli. Jedná se o automobil využívající patentovanou technologii, jež ke svému pohonu používá vodík. Palivové články mění vodík na elektrický proud, který putuje do elektromotoru o výkonu 100 kW a s o něco málo než 100 koňmi. Na jednu nádrž by měl zvládnout urazit téměř 600 km, projet ji můžete rychlostí až 160 km; na stovku zrychlí za necelých 13 sekund.