1. ÚVOD
Nový malý vůz pro evropský trh
Hyundai vylepšuje svou produktovou řadu pro evropský trh představením nového i20 na Ženevském autosalonu.
Oblíbenému malému vozu se dostalo modernizace vnějšího a vnitřního designu, aby oslovil novou, mladší skupinu zákazníků po celé Evropě.
Nový model navazující na úspěch původního pětidveřového hatchbacku i20 urychluje vývoj produktové řady osobních vozů Hyundai a využívá nejnovějšího pokroku dosaženého na poli poháněcího ústrojí a designu.
Mezi čtyři alternativy poháněcího ústrojí pro nový i20 se zařadí nový tříválcový naftový motor „U-II“ 1,1 litru o výkonu 55 kW (75 k). V kombinaci s technologiemi vyvinutými společností Hyundai v rámci programu Blue Drive má tato verze hodnotu emisí CO2 pouhých 84 g/km, což je mezi vozy s konvenčním pohonem bezkonkurenčně nízká. Tento motor byl vyvinut v kompetenčním středisku společnosti Hyundai pro ové motory, které je součástí evropského výzkumného a vývojového střediska v německém Rüsselsheimu, a demonstruje know-how společnosti Hyundai v oblasti techniky čistých naftových motorů.
Tento pokrokový motor bude nabízen společně s dalším naftovým motorem, jehož emise CO2 jsou pod hranicí 100 g/km. Modernizovaný motor 1,4 litru „U-II“ o výkonu 66 kW (90 k) má v kombinaci s technologiemi Blue Drive emise CO2 96 g/km.
Vnější design nového i20 je inspirován filozofií fluidních tvarů uplatňovanou na vozech Hyundai a přechází k šestiúhelníkové masce chladiče, která je společná pro všechny nové modely Hyundai. Dramaticky tvarovaná karoserie s odvážnými liniemi evokuje dojem trvalého pohybu, zatímco světlomety LED jsou výrazem luxusu a technické sofistikovanosti.
Nový i20 je nepatrně delší a interiér vylepšují kvalitnější materiály. Rovněž výbava ze světa high-tech představuje výrazný pokrok v porovnání s předcházející generací.
Stejně jako na všechny v Evropě nově uváděné modely se i na nový i20 vztahuje program pětileté komplexní záruky Hyundai, která zahrnuje 5 let záruky bez omezení ujetých kilometrů, 5 let asistenční služby zdarma a 5 let kondičních prohlídek zdarma.
Allan Rushforth, viceprezident a výkonný ředitel společnosti Hyundai Motor Europe, k novince v segmentu malých vozů poznamenal: „Model i20 se těší od svého uvedení na trh v roce 2009 velké oblibě evropských zákazníků díky kombinaci hospodárnosti, kvality, praktičnosti a výhodného poměru cena/výkon. S vylepšenou nabídkou motorů, která zahrnuje nejnižší hodnotu emisí CO2 u konvenčního pohonu, a s odvážnějším designem inspirovaným fluidními tvary osloví zcela nový i20 širší vrstvy zákazníků, včetně mladších spotřebitelů. Atraktivitu zcela nového modelu i20 dále zvyšuje jistota naší bezkonkurenční pětileté komplexní záruky Hyundai.“
2. DESIGN
Evoluce s fluidními tvary
Evropské designérské středisko společnosti Hyundai v Německu přepracovalo design čtyřmetrového malého vozu. Designéři oděli nový i20 do charakteristických fluidních tvarů odpovídajících aktuálnímu stylistickému přístupu značky Hyundai.
Modernizovaná příď se vyznačuje typickým stylistickým prvkem, který sdílejí všechny nové modely Hyundai – šestiúhelníkovou maskou chladiče. Nové světlomety zdůrazňují moderní vzhled zcela nového i20. Kapota, blatníky, přední nárazník s integrovanými mlhovými světlomety a design kol byly upraveny ve stylu ostatních modelů řady i.
Vzadu se designéři značky Hyundai zaměřili na modernizaci designu nárazníku, do něhož jsou zapuštěny parkovací senzory. Také zadní svítilny mají upravený design, který optimálně ladí s okolními tvary, liniemi a plochami.
Nový i20 bude vyráběn pro evropský trh v Turecku a Indii. Na výběr bude 10 barev karoserie – dvě nemetalické a osm metalických nebo perleťových. Mezi nabízené odstíny patří bílá Coral, modrá Twilight, červená Electric, černá Diamond a šedá Ember.
Nový design předních a zadních nárazníků nového i20 prodloužil vůz o 55 mm (o 30 mm vpředu a o 25 mm vzadu), takže celková délka vozu činí 3 995 mm. Celková délka, výška a rozvor zůstávají na úrovni stávajícího modelu při zachování dynamických proporcí.
3. KOMFORT A PRAKTIČNOST
Vylepšené materiály a velkorysý prostor
Nově navržený interiér nového i20 poskytuje řidiči a spolujezdcům zvýšenou úroveň komfortu a více prostoru.
Přepracované čalounění sedadel nabízí alternativně potahy z tkaniny nebo kombinaci kůže a tkaniny. Poprvé je k dispozici také šedá tkanina. Středová konzola byla kompletně nově uspořádána a vybavena sofistikovanějšími ovládacími panely. Elegantní leskle černé ozdobné prvky na přístrojové desce mají nyní na dotyk velmi příjemnou, měkkou povrchovou úpravu, jíž bylo dosaženo přimícháním polyuretanových nanočástic do laku.
Předností interiéru nového i20 jsou nejen kvalitnější materiály, ale i mezi vozy segmentu B vynikající prostor na předních a zadních sedadlech – podobně jako v původním modelu. Výška stropu nad sedáky vpředu je velkorysých 1 005 mm, vzadu 970 mm. Vpředu mají cestující k dispozici šířku ve výši ramen 1 350 mm, vzadu to je 1 340 mm. Štědrá je rovněž nabídka prostoru pro nohy, jak dokazují hodnoty 1 047 mm pro cestující vpředu a 845 mm vzadu. Zavazadlový prostor má objem 295 litrů v uspořádání se vzpřímenými sedadly.
Mezi nové prvky výbavy dodávané pro i20 patří chytrý klíček a spouštění motoru tlačítkem, komfortní směrové ukazatele s trojitým bliknutím na jeden krátký ovládací impulz, senzor světla a deště a zadní kamera s displejem integrovaným do vnitřního zpětného zrcátka.
4. MOTORY
Modernizovaná řada kultivovaných a hospodárných motorů
Všechny motory nabízené pro nový i20 byly vyvinuté s ohledem na očekávání evropských spotřebitelů. Poskytují nejnižší hodnoty spotřeby paliva a emisí ve své třídě bez kompromisů v oblasti výkonu a provozních vlastností.
Hyundai v úsilí o zvyšování hospodárnosti a snižování emisí CO2 zracionalizoval nabídku motorů pro nový i20 na čtyři vyspělé, modernizované jednotky – dvě naftové a dvě benzinové s výkony sahajícími od 55 kW (75 k) do 74 kW (100 k).
Oba motory se zdvihovým objemem 1,6 litru (naftové a benzinové) nabízené v předchozí generaci byly nahrazeny menšími, ekologičtějšími motory.
Ve snaze o nejlepší ekologické vlastnosti na současném trhu vyvinul Hyundai mimořádně hospodárný tříválcový turbodiesel 1,1 litru, který nabízí nejvyšší výkon 55 kW (75 k) a maximální točivý moment 180 N.m. V kombinaci se systémem ISG (Integrated Stop and Go) má tento motor nejnižší emise CO2 na současném trhu, pouhých 84 g/km (standardní modely 99 g/km).
Podobně ohleduplné k životnímu prostředí jsou i ostatní nabízené motory. Například modernizovaný turbodiesel 1,4 litru o výkonu 66 kW (90 k) emituje pouhých 96 g CO2/km a benzinový motor 1,25 litru o výkonu 63 kW (85 k) produkuje 109 g CO2/km.
Nejvýkonnější jednotkou v modelové řadě je benzinový motor 1,4 litru o výkonu 74 kW (100 k), která poskytuje zcela novému i20 temperamentní provozní vlastnosti (z 0 na 100 km/h za 11,6 sekundy) při vysoké úrovni hospodárnosti.
5. PŘEVODOVKY
5stupňové a 6stupňové převodovky vyvinuté přesně pro příslušné motory
Aby bylo dosaženo nejlepší možné rovnováhy mezi výkonem, emisemi a spotřebou paliva, nabízí Hyundai zákazníkům převodovky, které nejlépe vyhovují charakteru jimi vybraného motoru. V závislosti na zvoleném motoru je nový i20 vybaven pětistupňovou nebo šestistupňovou mechanickou převodovkou. Na přání se dodává také samočinná čtyřstupňová převodovka.
Mechanické převodovky dodávané pro nový i20 byly upraveny pro preciznější a snadnější řazení. Převody byly optimalizovány, aby motory mohly pracovat co nejdelší možnou dobu při nejhospodárnějších otáčkách.
Benzinový motor 1,2 litru je vybaven pětistupňovou mechanickou převodovkou. Tato kombinace poskytuje optimální výkon a emise CO2, které klesly v kombinaci s technologiemi Hyundai Blue Drive™ (včetně systému ISG - Integrated Stop and Go, pneumatik s nízkým valivým odporem a systémem řízení alternátoru). Pro benzinový motor 1,4 litru je k dispozici buď šestistupňová mechanická, nebo čtyřstupňová samočinná převodovka.
Oba naftové motory jsou vybaveny šestistupňovou mechanickou převodovkou, která snižuje spotřebu paliva a emise CO2 při maximálním využití disponibilního výkonu.
S pomocí technologií Blue Drive™ má turbodiesel 1,1 litru emise CO2 pouhých 84 g/km. To znamená, že zcela nový i20 je v současné době nejen malým vozem s nejnižšími emisemi v segmentu B, ale i nejméně znečišťujícím vozem s konvenčním pohonem na evropském trhu.
6. PODVOZEK
Harmonický podvozek s vysokou úrovní komfortu
V souladu s dynamickým redesignem jezdí nový i20 na aktualizované platformě, která poskytuje agilní jízdní vlastnosti v kombinaci s pozoruhodnou kultivovaností.
Na evropských silnicích probíhala značná část vývojových prací zaměřených na vyladění podvozku z hlediska jízdních vlastností a komfortu. Inženýři Hyundai zvolili pro přední nápravu typu McPherson a zadní torzní nápravu tužší charakteristiku, která umožňuje temperamentní jízdní dynamiku požadovanou zákazníky na evropském trhu. Díky zdokonalenému podvozku poskytuje zcela nový i20 zábavnou, dynamickou jízdu a předvídatelné jízdní vlastnosti.
Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem má nové nastavení a bylo také nově vyladěno pro rychlé a přesné reakce, čímž bylo dosaženo vynikající ovladatelnosti ve městě.
7. KULTIVOVANOST
Méně hluku a vibrací pro maximální pohodlí
Prostřednictvím počítačových simulací a praktického testování byla, v porovnání s předchůdcem, výrazně snížena úroveň hlučnosti a vibrací v interiéru nového i20. Inženýrům se podařilo snížit hlučnost přenášenou z podvozku i aerodynamickou hlučnost a hluk způsobovaný poháněcím ústrojím.
Nový i20 byl vyvinut s cílem poskytovat komfort všem cestujícím. Přenos vibrací z vozovky byl potlačen integrací strukturálních výztuh do přístrojové desky, zesílením uchycení sloupku řízení a příčníku pod patou čelního okna.
Další zlepšení vibrační charakteristiky bylo dosaženo tříbodovým uložením motoru a převodovky, a dále zesílením struktury při minimalizaci počtu dílů a hmotnosti.
Rozsáhlé využití vyspělých zvukově izolačních materiálů zejména u naftových modelů přineslo mimořádně vysokou úroveň kultivovanosti, díky níž vládne v interiéru zcela nového i20 příjemná atmosféra.
Zjednodušení výfukové soustavy eliminací centrálního tlumiče výfuku snížilo hmotnost a nabízí dramatický pokles hluku s nízkými frekvencemi.
8. BEZPEČNOST
Nejlepší bezpečnostní výbava ve své třídě pro 5hvězdičkové hodnocení Euro NCAP
Nový i20 byl zkonstruován tak, aby patřil mezi nejbezpečnější vozy ve své třídě, čemuž odpovídá výjimečně vysoká úroveň výbavy z oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti.
Všechny modely nového i20 jsou standardně vybaveny elektronickým stabilizačním systémem ESP (Electronic Stability Programme), včetně řízení jízdní stability VSM (Vehicle Stability Management).
Klíčovou roli ve snaze zajistit bezpečnost cestujících hrají dynamické a předvídatelné jízdní vlastnosti, jakož i nerušící zásahy elektronických pomocníků. Nicméně v případě nehody nabízí ochranu rozsáhlé využití vysokopevnostních ocelí v robustní struktuře karoserie. Ochranu cestujících optimalizují čelní, boční a okenní airbagy.
Tento bezpečnostní paket je dále vylepšen kotevními úchyty ISOFIX na zadních sedadlech a signalizací nezapnutého bezpečnostního pásu na všech pěti sedadlech. Výsledkem těchto opatření u nového i20 je bezkonkurenční úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti v této třídě a udržení si pětihvězdičkového hodnocení v nárazových testech Euro NCAP dosaženého předchozím modelem.