Nový Hyundai Veloster Turbo
1. ÚVOD
 
1+2dveřový Veloster obdržel přeplňovaný motor 1,6 litru
 
Hyundai odhalil na Ženevském autosalonu novou přeplňovanou verzi 1+2dveřového sportovního kupé Veloster. Jeho motor a podvozek byly důkladně vyladěny podle vkusu evropských řidičů s cílem dále zvýšit potěšení řidiče z jízdy.
 
Nový Veloster Turbo je první vůz značky Hyundai vybavený motorem Hyundai T-GDI (Gasoline Direct Injection), jehož vysokotlaké turbodmychadlo se dvěma oddělenými přívodními kanály pro výfukové plyny (twin-scroll) zaručuje ještě podmanivější jízdu v dosud nejvýkonnějším kompaktním kupé nabízeném společností Hyundai v Evropě. Zákazníci budou mít na výběr mechanickou nebo samočinnou převodovku.
 
Výkon byl zvýšen na 137 kW (186 k) a točivý moment na 265 N.m, což jsou nárůsty o 33 %, resp. 59 % v porovnání s atmosféricky plněným modelem. Inženýři z Technického střediska Hyundai Motor Europe v německém Rüsselsheimu výrazně zvýšili kromě výkonu také točivý moment v nízkých otáčkách pro maximální pružnost.
 
Úpravy vnějšího designu zcela nového modelu Veloster Turbo zahrnují sportovnější nárazník, inovovanou masku chladiče a mlhové světlomety vpředu, jakož i zadní nárazník s integrovaným difuzorem, spoiler a nový design koncovky výfukové soustavy, jež zdůrazňují sportovní vlastnosti vozu.
 
Vyššímu výkonu odpovídá i nové naladění podvozku s tužší charakteristikou odpružení, které zajišťuje skvělou ovladatelnost ve vysokých rychlostech. Podvozek byl doplněn také výkonnější brzdovou soustavou, schopnou vytvořit ještě větší brzdný účinek.
 
„Veloster si rychle vybudoval pověst zábavného a mimořádně atraktivního vozu,“ prohlásil Allan Rushforth, viceprezident a výkonný ředitel společnosti Hyundai Motor Europe. „Vyšší výkon modelu Veloster Turbo dále zvětší přitažlivost tohoto modelu pro evropské řidiče, kteří touží po dokonalé kombinaci výjimečného designu, strhující jízdy a praktičnosti karoserie typu hatchback.“
 
Veloster Turbo se bude v Evropě prodávat od konce srpna s bezkonkurenčním programem 5leté komplexní záruky Hyundai, která kombinuje 5 let záruky bez omezení ujetých kilometrů, 5 let kondičních prohlídek zdarma a 5 let asistenční služby zdarma. Ceny pro Evropu budou oznámeny před uvedením na trh.

2. DESIGN
 
Sebevědomější vzhled, stejná praktičnost
 
Nový Veloster Turbo se vyznačuje stejně praktickou přitažlivostí jako originální model a může se pochlubit několika novými jedinečnými prvky díky souboru karosářských úprav. Design nového modelu Veloster Turbo je sebevědomější a nabízí vylepšenou aerodynamickou stabilitu také díky větší, odvážnější šestiúhelníkové přední masce chladiče, výrazně tvarovaným bočním prahům a novému dynamickému zadnímu nárazníku s prominentním difuzorem.
 
Nové přední a zadní nárazníky a boční prahy vytvářejí agresivnější siluetu, zatímco nové mlhové světlomety vpředu a maska chladiče zdůrazňují přitažlivý design vozu a kladou větší důraz na jeho výkon. Dynamický profil sportovního vozu završuje nový zadní spoiler a 18“ kola z lehké slitiny s chromovanými ozdobnými prvky.
 
Dynamický profil nového modelu Veloster Turbo byl inspirován stylistickou filozofií společnosti Hyundai založenou na fluidních tvarech. Navzdory karoserii kupé s celkovou výškou jen 1 399 mm zaručuje důmyslné uspořádání interiéru, že tento vůz značky Hyundai nabízí největší interiér a největší zavazadlový prostor ve své třídě. Inženýři společnosti Hyundai vytvořili v interiéru velkorysý prostor pro hlavy (výška stropu nad sedákem 990 mm), nohy (1 114 mm) a ramena (1 412 mm), aby byl zajištěn opravdu vynikající komfort. Objem zavazadlového prostoru nového modelu Veloster Turbo je 320 litrů se vzpřímenými zadními sedadly, která lze v případě potřeby sklopit.
 
Revoluční Veloster přináší do segmentu kompaktních kupé inovaci v podobě jedinečné konfiguraci dveří 1+2, která usnadňuje přístup k zadním sedadlům. Veloster Turbo má shodný rozvor 2 650 mm, je však o 30 mm delší a o 15 mm širší než model s atmosféricky plněným motorem.

3. KOMFORT A PRAKTIČNOST
 
Technicky vyspělá výbava pro mladé, progresivní zákazníky
 
Navzdory dynamickému vzhledu nového modelu Veloster Turbo je interiér vyroben ze sofistikovaných materiálů, které vytvářejí klidné a příjemné prostředí pro cestující.
 
Soubor opatření pro snížení hlučnosti a vibrací je v modelu Veloster zárukou tišší a komfortnější jízdy. Nový akustický paket v modelu Veloster využívá materiály, jako je prodyšný koberec, zvukově izolační vrstvy materiálu v motorovém prostoru a za přístrojovou deskou. Přenosu hluku a vibrací z podvozku brání tlustší, optimalizované pěnové těsnicí prostředky a tlumicí materiály.
 
Z oblasti nejmodernější techniky dostal nový Veloster Turbo do své standardní výbavy multifunkční 7“ dotykový displej TFT, který je atraktivním základem pro uživatelsky přívětivý navigační systém Hyundai. Cestující si mohou navíc k systému připojit svoji kameru nebo hrací konzolu PlayStation.
 
Nový Veloster Turbo se bude dodávat standardně také se vstupy AUX, USB a RCA (cinch) s možností praktického ovládání veškerých funkcí prostřednictvím tlačítek na kůží obšitém volantu.
 
Další inovace, jako je panoramatické střešní okno, elektrická zásuvka 115 V a klimatizace, zaručují, že Veloster se stane zábavným a pohodlným místem pro trávení času.
 
Stejně jako u atmosféricky plněné varianty bude konfigurace zadních dveří nového modelu Veloster Turbo upravena pro trhy s pravostranným řízením, aby byla zajištěna nejen mimořádná praktičnost, ale i vysoká úroveň bezpečnosti cestujících, která je neodmyslitelnou součástí všech vozů Hyundai.

4. MOTORY
 
Motor GDI 1,6 litru přeplňovaný turbodmychadlem
 
Evropská specifikace nové jednotky T-GDI pod kapotou nového modelu Veloster Turbo poskytuje nejvyšší výkon 137 kW (186 k) a maximální točivý moment 265 N.m (od 1 500 do 4 500 min-1) – to je zvýšení o 33 %, resp. 59 % v porovnání s atmosféricky plněným modelem.
 
Nový přeplňovaný motor má v zájmu maximální hospodárnosti a zvýšeného výkonu mezichladič stlačovaného vzduchu, přímé vstřikování benzinu, proměnné časování ventilů Dual CVVT a pohon přídavných zařízení řemenem, aby byla zajištěna vyšší úroveň spolehlivosti motoru. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouhých 8,1 sekundy (samočinná převodovka), resp. 8,4 sekundy (mechanická převodovka) – v porovnání s 10,3 s, resp. 9,7 s u základního modelu Veloster.
 
Nový Veloster Turbo je schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti 214 km/h.
 
Turbodmychadla „twin-scroll“ mají uvnitř pouzdra turbodmychadla dva přívody výfukových plynů oddělené stěnou. Oba přívody výfukových plynů jsou regulovány obtokovým ventilem. Turbodmychadlo „twin-scroll“ využívá z proudu výfukových plynů větší množství energie než turbodmychadlo s jedním společným přívodem díky oddělenému sběrnému potrubí. Konstrukce s dvojitými kanály odděluje od sebe válce, jejichž pulzy výfukových plynů se vzájemně ruší. Výsledkem je lepší rozložení tlaku ve výfukovém potrubí a efektivnější přenos energie výfukových plynů na turbínové kolo turbodmychadla. Dokonalé oddělení výfukových plynů na turbínovém kole vylepšuje točivý moment v nízkých otáčkách a zrychluje odezvu motoru.
 
Motor může díky tomu pracovat s větším přesahem ventilů, což zlepšuje kvalitu a intenzitu plnění válců čerstvým vzduchem. Díky většímu přesahu ventilů může vyplachovací efekt toku výfukových plynů zvětšit proudění vzduchu na straně sání. Zároveň se díky nepřítomnosti zbytků výfukových plynů dostává do válců větší množství čistějšího vzduchu. Maximální plnicí tlak turbodmychadla je 124 kPa.
 
Konstrukce turbodmychadla „twin-scroll“ má několik dalších předností v porovnání s tradičním jednokanálovým systémem. Patří mezi ně vylepšená účinnost spalování, vysoká účinnost v nízkých otáčkách motoru, efektivní využívání kinetické energie výfukových plynů, nižší teploty válců a výfukových plynů a chudší poměr směsi vzduchu a paliva.
 
Klíčovým prvkem konstrukce turbodmychadla „twin-scroll“ společnosti Hyundai je jednodílné výfukové sběrné potrubí a skříň turbodmychadla z ušlechtilé oceli.
 
Díky začlenění skříně turbodmychadla do sběrného výfukového potrubí bylo dosaženo nejen dramatického snížení hmotnosti a výrobních nákladů, ale i prodloužení životnosti. Navíc se tím výrazně zvyšuje využití tepelné energie, a tím i účinnost turbodmychadla.
 
5. PŘEVODOVKY
 
6stupňová mechanická nebo 6stupňová samočinná převodovka
 
Vyšší úrovni výkonu a točivého momentu motoru nového modelu Veloster Turbo jsou přizpůsobeny vylepšené šestistupňové mechanické nebo samočinné převodovky z vlastního vývoje Hyundai. Samočinná převodovka nabízí možnost manuálního řazení páčkami na volantu (SHIFTRONIC®). Mechanická převodovka má vzhledem k většímu točivému momentu širší rozpětí převodů.
 
Samočinnou převodovku Hyundai tvoří konvenční kompaktní skříň s kapalinovým měničem momentu. Nejedná se tedy o novou dvouspojkovou převodovku DCT dodávanou pro atmosféricky plněnou verzi kvůli zvýšenému točivému momentu přeplňovaného motoru. Zatímco je dvouspojková převodovka DCT nabízená pro základní model Veloster s nastavením pro maximální hospodárnost, má samočinná převodovka nového modelu Veloster Turbo těsnějších odstupňování převodových stupňů a je vyladěna pro sportovní jízdu. Řidiči si mohou zvolit plně samočinný režim řazení nebo řadit manuálně prostřednictvím páky voliče nebo páček na volantu (SHIFTRONIC®).

6. PODVOZEK
 
Vylepšený podvozek, odpružení a brzdy
 
Tým podvozkových inženýrů společnosti Hyundai stál před výzvou využít přednosti inovativní struktury karoserie a dlouhého rozvoru, aby byla u nového modelu Veloster Turbo zajištěna sportovní charakteristika řízení a odpružení s rychlými reakcemi, dobrým jízdním komfortem a kultivovaností na prémiové úrovni.
 
Inženýři dali novému modelu Veloster Turbo do vínku tužší charakteristiku odpružení přední a zadní nápravy, která umožňuje lépe ovládat vyšší výkon. Jemné změny zlepšily zpětnou vazbu řízení, což dodává řidiči větší pocit jistoty při sportovní jízdě.
 
Nový Veloster Turbo je vybaven hřebenovým řízením s elektrickým posilovačem Hyundai, který pracuje v závislosti na rychlosti jízdy a vyžaduje jen 2,78 otáčky volantu mezi rejdy při průměru otáčení 10,4 metru. Optimalizované ovládací síly volantu zprostředkovávají dobrý kontakt s vozovkou a precizní ovládání vozu. Výsledkem je systém poskytující skvělou zpětnou vazbu při jízdě mimo město a malé ovládací síly při parkování a ve městě.
 
Přední náprava je kompaktní a lehké konstrukce se vzpěrami McPherson. Nesouosé vinuté pružiny snižují tření a zajišťují citlivé pohlcování nerovností vozovky, čímž zlepšují úroveň jízdního komfortu.
 
Zadní kola jsou vedena vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Reakce na natočení volantu a tlumení rázů od nerovností zlepšují hydraulické jednoplášťové tlumiče, díky nimž je jízda ještě podmanivější.
 
Inženýři Hyundai také zařadili do výbavy přeplňovaného Velosteru větší přední brzdy. Brzdný výkon nového modelu Veloster Turbo zvyšují kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 300 mm, které nahrazují kotouče o průměru 280 mm používané u atmosféricky plněné verze. Na zadní nápravě zůstávají plné kotouče s průměrem 262 mm, poskytující vynikající brzdný výkon v jakékoli situaci.

7. BEZPEČNOST
 
Vynikající úroveň ochrany dospělých a dětí
 
Nový Veloster Turbo používá v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti nejmodernější technologie, aby byla za všech okolností zajištěna maximální bezpečnost cestujících. Z prvků aktivní bezpečnosti jsou v mnoha zemích standardně dodávány následující elektronické podvozkové systémy: řízení stability vozidla VSM (Vehicle Stability Management), který zkracuje brzdnou dráhu a zajišťuje stabilitu vozidla při brzdění na povrchu vozovky s různou přilnavostí, stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control), protiblokovací a protiprokluzový systém ABS/TCS (Traction Control System) a brzdový asistent.
 
Veloster Turbo má standardně šest airbagů. K vynikající úrovni pasivní bezpečnosti tohoto modelu dále přispívá důmyslná struktura pro pohlcování a rozvádění nárazové energie. Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, okenní airbagy a boční airbagy omezují riziko poranění hlavy a zvyšují bezpečnost cestujících v případě nehody.
 
Veloster získal maximální pětihvězdičkové hodnocení v nárazových testech Euro NCAP včetně nejlepších výsledků ve svém segmentu v oblasti ochrany dospělých cestujících a dětí.
 
Veloster také získal za bezpečnost dospělých cestujících 96 % hodnocení, včetně maxima bodů za boční náraz a ještě náročnější boční náraz na sloup. V kategorii ochrany dětí získal Veloster 89 %. Výsledky testů ochrany dospělých cestujících a dětí zařadily Veloster v rámci svého segmentu před všechny klíčové konkurenty.
 
Zdroj: www.Hyundai.cz